Safari

Allmänt / Safari, Semester, Sydafrika / Permalink / 0
Dagen efter tävlingsdagen körde vi bil i 4 timmar till Madikwe där vi bodde på Tau game lodge som är mitt innan i själva resarvatet tillsammans med några andra lodger, alla utspridda lite här och var. Det var så häftigt att köra själva inne i reservatet till lodgen! Vi möttes av zebror som stod mitt framför oss på vägen som flyttade sig när vi närmade oss. Vi blev bemötta av trevlig personal samt vår ranger som skulle ta hand om oss dessa två dagarna. Vi bodde i ett litet hus/bungalow som hade utsikt över vattenhållet där djuren kommer för att dricka osv. Det var en helt otrolig utsikt vi hade från vår lilla balkong/veranda. Att bara sitta och titta på djuren är så himla häftigt! Efter god lunchbuffé som åts ute med utsikt över vattenhålet och djuren var det dags för första turen. Jag var snabb med att sätta mig i säten längst fram eftersom utsikten kan varit något bättre där haha.. Och oj vilken upplevelse detta var. Vi såg så många fantastiska djur och få höra en del fakta om dom var jätte intressant. När vår ranger Jesse fick höra att några andra hade hittat vildhundar körde han som en galning till den platsen och många skratt uppstod! Vi stannade sen mitt ute i ingenstans och drack öl, vin, cider och åt snacks samtidigt som vi tittade på solnedgången. Dröm! I bilen var det jag, mamma, Peter, ett annat par, vår ranger Jesse och en så kallad lärling Marc. Detta måste ha varit den galnaste bilen på reservatet! Det blev väldigt många skratt kan jag lova! Alla som känner min familj vet att Peter är lite smått galen och rolig och även tjejen i detta paret som var med, var likadan. Kan inte bli annat än klockrent! Vår ranger och Marc var även väldigt roliga och vi hade en jäkla tur att vi fick dom! När vi kom tillbaka åt vi alla middag tillsammans (inkl Jesse och Marc). 
Nästa dag blev vi väckta kl 06.00 av Jesse. Kl 06.30 var vi iväg igen. Vårt mål var att hitta lejon, vilket var det jag absolut mest ville se! Efter ett tag var mamma tvungen att kissa (som hon behöver konstant) så vi stannade och hon fick sätta sig bakom en buske. När vi sedan kör 30 meter längre fram så står den ilsknaste lejonhonan med sina ungar vid vägen! Jo men så att... Där satt mamma och kissade 30 meter ifrån!!! Sjukt! Vi var dom första som hittade lejonen och då var det bara att köra efter dom inne bland alla buskar och ja allt som var där. Men vi fick en fin utsikt på dom sen! Vi såg såklart massor av andra djur också! När vi kom tillbaka till lodgen åt vi frukost och tog det lugnt på vår veranda. Sen var det dags för lunch och sedan en till tur. Nu var den lejonhannar som var målet! Det skulle bli en bit att köra, men det gör ju inget eftersom det ploppar upp djur lite då och då på vägen. Jag var jätte spänd eftersom jag tycker att lejon är det vackraste djuret och ville verkligen se dom! Och där längre fram stod ett lejon och åt av en afrikansk buffel! Och lite längre fram gick ett annat! Nu kan jag dö lycklig tänkte jag haha! Självklart var det Jesse som var först att hitta dessa lejon också! Precis som dagen innan stannade vi och drack samt åt lite gott. På kvällen var det afrikanska middag på menyn! 
Nästa dag var vår sista.. Men vi hann med en tur på morgonen där vi bara åkte rundor och tittade på det vi såg och njöt! Vi stannade och drack kaffe samt te och tog det lugnt. Bra avslut helt enkelt! 

Jag trivdes så bra där att jag nästan blev ledsen när vi skulle åka! Det har verkligen varit en upplevelse jag aldrig kommer glömma! Jag kommer definitivt åka dit igen! Då ska vi även se till att få Jesse som ranger igen! 
Tänkte lägga upp bilder i följande inlägg då det kan bli en del. 
Till top